tag:blogger.com,1999:blog-5133706609654529767.post6016325324602819860..comments2023-11-07T14:38:16.124+05:00Comments on Maailma ja paikat: Merkintöjä IstanbulistaUnknownnoreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-5133706609654529767.post-22191072380561927102015-04-07T02:24:53.204+05:002015-04-07T02:24:53.204+05:00Viimeinen kommentti lähetetty kahdestiViimeinen kommentti lähetetty kahdestiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5133706609654529767.post-25350956341234304992015-04-05T06:26:24.020+05:002015-04-05T06:26:24.020+05:00Ideologioiden kuolema = tilanne jossa postmodernik...Ideologioiden kuolema = tilanne jossa postmoderniksi tavallisesti käsitteellistettävä rajapyykki on tullut merkitsemään alkuperäisten merkitysten pirstaloitumista siten että ne altistuvat uudelleenmerkityksellistämisprosessille, <br />kuten <br />- fundamentalisoitumiselle (Islam)<br />- täydelliselle irtaantumiselle alkuperäisestä totuuskontekstista (kristinusko, kreationismi, äärihindulaisuus jne)<br />- tulkintojen moninaisuudelle/paikallisuudelle/reaktiivisuudelle (Islam, uususkonnot)<br />- tulkintojen yksiulotteisuudelle (tieteenfilosofioiden umpikuja; tiedeusko; materialismi; biologinen ja evolutiivinen determinismi; psykologian umpikuja ja niiden vaikutus poliittiseen ymargumentaatioon)<br />- vanhojen virhetulkintojen uudelleen lämmittämiselle (1900-luvun fasisimista duginismiin ja euraniasmi-ajattelun äärimuotoihin; poliittiset ääriliikkeet; kommunismin täydellinen älyllinen tuho) sekä <br />- ateismin ja skeptisismin kaltaisen täydellisen antisivistyneen argumentaation yleistymiselle.<br /><br />New Age laajasti käsitettynä on osa tätä lmiötä: kaikki olennainen tieto on saatavilla ja kaikki vastaukset annettu. Kysymys on kyvystä ymmärtää, tavoittaa essenssi, paitsi sivistyksen mekityksessä, myös todellisen ajattelun merkityksessä, mitkä taidot jäävär poikkeuksetta em. 'ideologioiden' varjoon niin käytännön toimien perusteena kuin visionäärisyyden alennustilanakin arvioituna. <br /><br />1900-luvun suuret teoriat sekä useimmat hengellistä viisautta ja filosofian/teologian jne essenssiä tallentamaan ja integroimaan pyrkineet opettajat/suuntaukset/ajattelijat ovat tässä kontekstissa eräänlainen tiedon arkki tilanteessa jossa profetoinnista on tullut osapäiväammatti, uskonnoista jokapojan muokkausalusta ja filosofiasta pirstoutuneen maailmankuvan heijaste, eräänlainen ajattelun alennustavaratalo. <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5133706609654529767.post-9077486834713513592015-04-05T06:12:08.030+05:002015-04-05T06:12:08.030+05:00Ideologioiden kuolema = tilanne jossa postmodernik...Ideologioiden kuolema = tilanne jossa postmoderniksi tavallisesti käsitteellistettävä rajapyykki on tullut merkitsemään alkuperäisten merkitysten pirstaloitumista siten että ne altistuvat uudelleenmerkityksellistämisprosessille, kuten fundamentalisoitumiselle (Islam), täydelliselle irtaantumiselle alkuperäisestä totuuskontekstista (kristinusko, kreationismi, äärihindulaisuus jne), tulkintojen moninaisuudelle/paikallisuudelle/reaktiivisuudelle (Islam, uususkonnot), tulkintojen yksiulottueisuudelle (tieteenfilosofioiden umpikuja; tiedeusko; materialismi; biologinen ja evolutiivinen determinismi; psykologian umpikuja ja niiden vaikutus poliittiseen argumentaatioon), vanhojen virhetulkintojen uudelleen lämmittämiseen (1900-luvun fasisimista duginismiin ja euraniasmi-ajattelun äärimuotoihin; poliittiset ääriliikkeet; kommunismin täydellinen älyllinen tuho) sekä ateismin ja skeptisismin kaltaisen täydellisen antisivistyneen argumentaation yleistymiseen. New Age laajasti käsitettynä on osa ilmiötä: kaikki tieto on saatavilla ja kaikki vastaukset annettu. Kysymys on kyvystä ymmärtää, mikä jää poikkeusetta em. 'ideologioiden' varjoon niin käytännön toimien perusteena kuin visionäärisyyden alennustilanakin. 1900-luvun suuret teoriat sekä useimmat hengellistä viisautta ja filosofioiden essenssiä tallentamaan ja integroimaan pyrkineet opettajat/suuntaukset/ajattelijat ovat tässä kontekstissa eräänlainen tiedon arkki tilanteessa jossa profetoinnista on tullut osapäiväammatti, uskonnoista jokapojan muokkausalusta ja filosofiasta pirstoutuneen maailmankuvan heijaste, eräänlainen ajattelun alennustavaratalo. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5133706609654529767.post-5333667982675520592015-04-02T16:39:45.844+05:002015-04-02T16:39:45.844+05:00Kiitos anonyymille sarjasta mielenkiintoisia pohdi...Kiitos anonyymille sarjasta mielenkiintoisia pohdintoja. Yksi kommenteista oli tullut tuplana, joten poistin sen.<br /><br />Olen samaa mieltä, että meneillään olevassa etsinnässä on kyse enemmän tai vähemmän maailmanlaajuisesta ilmiöstä. Se ei suinkaan rajoitu islamilaiseen maailmaan tai Venäjään, vaikka nuo kaksi sattuvat olemaan Euroopan naapurissa ja siksi näkyvät meille erityisen kärjistyneissä muodoissaan. Käymisprosessia on havaittavissa ympäri Aasiaa, samoin Amerikassa ja tietysti myös Euroopassa, jossa esimerkiksi demokratianvastaisten poliittisten liikkeiden uusi nousu kertoo tästä kulttuuriahdistuksesta.<br /><br />Sen sijaan olen eri mieltä väitteestäsi, että ideologioiden aika olisi ohi. Päinvastoin. Uskonnot kuten myös maalliset ideologiat ovat uudelleen radikalisoitumassa. Tässä on kyse osittain vastareaktiosta samanaikaiseen prosessiin, jossa uskontojen ja ideologioiden merkitys on vähentynyt, ja niitä vastaan on myös avoimemmin hyökätty.<br /><br />Ihmisissä ja heidän kulttuureissaan on sisäänrakennettuna kaipuu arvokonformismia edustaviin uskontoihin ja myyttisiin tulevaisuuden projektioihin, jotka näkyvät puolestaan poliittisissa ideologioissa. Historiaa käytetään oman identiteetin määrittämiseen, minkä jälkeen tavoitteenasettelua määritetään puolestaan identiteetillä.<br /><br />Vastahyökkäys pluralismia, demokratiaa ja moniarvoisuutta vastaan on osittain reaktio siihen, että maailma on muuttunut tosiasiallisesti pluraalimmaksi, demokraattisemmaksi ja moniarvoisemmaksi. Reaktiivinen luonne ei kuitenkaan tee vastahyökkäyksestä yhtään vähemmän vaarallista. Valitettavasti.Observerhttps://www.blogger.com/profile/10610047534076168085noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5133706609654529767.post-15013618663310784502015-03-30T17:02:35.568+05:002015-03-30T17:02:35.568+05:00Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5133706609654529767.post-40341946982016150242015-03-30T17:02:29.703+05:002015-03-30T17:02:29.703+05:00Edelleen tämän vaihtoehtoisen lähestymistavan taus...Edelleen tämän vaihtoehtoisen lähestymistavan taustalla on aktiivinen pyrkimys ja kyky ymmärtää ja lähestyä toiseutta yhdistävän elementin ehdoilla.<br /><br />Uskontojen erilaisuuden hyväksyminen ei riitä jollei taustalla ole aitoa ymmärrystä niiden sanomasta. Mikä edelleen nostaa kysymyksen auktoriteetista jne sekä sen tosiasian että uskontojen kuten muidenkin ideologioiden aika on ohi. Kristilliselle maailmalle kyse ei edes ole uskon puhatudesta tai arvoja kohtaavasta uhasta vaan hegemoniasta - miltä maailma näyttää kun oma uskonjärjestelmä on vaipumassa marginaaliin? Oli Islam tämän prosessin pääkatalyytti tai ei, tosiasiaksi jää ettei tämä prosessi vähennä Kristinuskon totuutta mitenkään vaan päinvastoin mahdollistaa vastaavien totuuksien nousemisen esille eri puolilta maailmaa.<br /><br />Tämä edellyttää tietysti edelleen kykyä tavoittaa nämä totuudet - ''unity in diversity''. <br /><br />Suomalaisiin elokuvateattereihin tulossa aasialainen yhteistuotanto Nanakista, eräästä Intian uskonnollisen perinteen suurista, jonka vaikutus on täysin verrannollinen Buddhaan, Muhammediin tai KRistukseen. PElkästään intialainen hengelline perintö sisältää valtavan määrän vastaavia henkilöitä, joiden historiallinen eksistenssi ei ole kynnyskymys totuuden tavoittamiselle. EHkä siinä yksi lähtäökohta? Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5133706609654529767.post-23824144787890097532015-03-30T16:55:44.854+05:002015-03-30T16:55:44.854+05:00Tämä toinen mahdollinen tapa huomioi paitsi globaa...Tämä toinen mahdollinen tapa huomioi paitsi globaalit haasteet ja ympäristönsuojelun ensisijaisina, ei muulle päätksenteolle alisteisina, myös uskaltta lähestyä erilitsen kulttuurien, perinteiden, kansallisuuksien, järjestelmien moninaisuutta rikkautena, konfliktihakuisuuden sijaan. <br /><br />Onko ihmisyyden ja ihmisen historian lähestyminen tästä näkökulmasta todella niin mahdotonta? ''unity in diversity''?<br /><br />Ja jos näin on, miksi? koska tämä näkökulma haastaa vallitsevat valtarakenteet kokonaisuudessaan? koska se on valmis aidosti siirtymään muutoksen alkulähteille ja muuttumaan? koska se ei havainnoi todellisuutta valtapelinä ja hegemoniana, saati keinotekoisten tasa-arvo, suvaitsevaisuus, hyväntekeväisyys käsitteiden kautta, vaan muuta kautta?<br /><br />Tämän näkökulman momentum vuosituhannen vaihteen molemmin puolin näyttää mennen ohitse. tosiasiassa näin ei ole - todennäköistä on että se saa uutta pontta seuraavan konfliktin ilmetessä. Sukupolvikonfliktin?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5133706609654529767.post-7913731623133543812015-03-30T16:49:10.493+05:002015-03-30T16:49:10.493+05:00Geopoliittinen näkökulma perustuu tietysti resurss...Geopoliittinen näkökulma perustuu tietysti resurssien jakamisen problematiikkaan, mutta myös siihen tosiasiaan että koko globaali järjestelmä ja poliittinen tietoisuus perustuu etupiirijakojen välttämättömyyteen ja konfliktikeskkeisyyteen. Tuskin missään näkyy päättäjiksi miellettävien henkilöiden näköalattomuus, visiottomuus ja kyvyvttömyys nähdä ylitse lähihistorian sanelemien tulevaisuusnäkemysten kuin tässä: demokratian kiistaton varjopuoli on se että se edellyttää kriittisen massan mobilisointia, mihin riittää aina vähiten kärsjitynyt kompromissi. Venäjällä tämä on ymmärretty täysimääräisesti, ainakin tiettyjen tahojen toimesta, mihin perustuu myös kehittymässä oleva vaihtoehto ja sen oikeutus/ideologia.<br /><br />Myös Turkissa, Kiinassa ym vastaava prosessi lienee alkamassa jollei ole jo hyvän matkaa käynnissä, mikä edelleen valaisee tarvetta hakea tukea historiallisesta todellisuudesta. Se myös on taustalla huuhaan ja self-helpin suosion kasvaessa. Tosiasia on että se ulottovuus jonka em. poliittinen tietoisuus hylkää täysin, on läsnä näissä oppaissa paitsi kansantajuisena, myös ongelmien ylikasvamisen mahdollistaen, ts. mahdollistaen ykisttäisen ihmisen oman ymmärryksen kasvamisen.<br /><br />Tämä ulottuvuus liittyy siihen toiseen mahdolliseen tapaan ymmärtää nykyinen tilanne ja tarve ''uudelle järjestykselle''Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5133706609654529767.post-65038211061343823432015-03-30T16:40:31.854+05:002015-03-30T16:40:31.854+05:00Mielenkiintoista on että paine tietynlaisen geopol...Mielenkiintoista on että paine tietynlaisen geopoliittisen ajattelun nousemisesta keskiöön on kasvamassa ja antaa eräänlaisen kestävän näkökulman suhteessa maailmaan ja siinä tapahtuviin muutoksiin. <br /><br />Suomessa tähän on tietysti totuttu, koko poliittinen identititeettimme perustuu tähän 1300 km mittaiseen poliittiseen selkärankaan. <br /><br />Eurooppalaisen sivistyksen ja humanismin syntysijoilla tarve tähän geopolitiikan esiinmarssiin on erilainen koko asian noustessa esiin lähinnä konreettisten asioiden edessä, euroopplaisia arvoja silloinkin korostaen - esim. maahanmuutto, siihen liittyvät arvokysymykset, kristinuskon asettuminen uudelleenarvioitavaksi; terrorismi jne. <br /><br />Mielenkiintoista tämä on siksi että se näyttäytyy eräänlaisena ''paremman puutteessa ' todentuvana vaihtoehtona, ratkaisuna joka on tavallan ilmiselvä ja kaikille perusteltavissa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5133706609654529767.post-17640658655882036512015-03-30T16:31:53.186+05:002015-03-30T16:31:53.186+05:00Yhdistymisten aikakaudella oman identiteetin etsim...Yhdistymisten aikakaudella oman identiteetin etsiminen historiasta sekä suhteessa uudelleen ymmärryksen piiriin saapuviin naapureihin on enemmän tai vähemmän yleismaailmallinen ilmiö? Taustalla samat pelot ja tietämättömyys ja perusteltu epäluottamus, niin EU-SUomessa, Venäjällä kuin Turkissa, Kiinassa ja Arabimaissakin. <br /><br />Pan-alkuiset termit juontavat sisältönsä pitkälti sodan jälkeissestä ajasta, kuten myös useimmat selitysmallit suhteessa siihen mitä esimerkiksi Venäjällä tapahtuu. Venäjä ottaa vakavasti oman tehtävänsä ideologisena suunnannäyttäjänä ja todellisena vaihtoehtona, mistä esimerkkinä eurasianismin kaltaiset puolittaiset (geo-) poliittiset muotohirviöt. IDeologioiden kuolema on kuitenkin tosiasia ja ainoastaan valtiot joilta oman ideologian muototuminen on tehokkaasti estetty neuvostovallan aikana,e simerkkinä kaukasuksen alue, ovat alttiita ideologioiden vaikutukselle, oli kyse sitten Turkmeenien kultaisen ajan historiasta tai duginismista.Anonymousnoreply@blogger.com