Kirjat

maanantai 25. heinäkuuta 2011

Kristillinen al-Qa'ida?

Olen tänään tuhlannut aikaani tuijottamalla pimeyteen - toisin sanoen lukemalla kursorisesti norjalaisen terroristin Anders Breivikin massiiviseen nettilevitykseen toimittamaa 1500-sivuista pamflettia, jonka hän on mahtipontisesti nimennyt "Euroopan itsenäisyysjulistukseksi" ja laittanut temppeliherrojen nimiin. Olen myös katsonut hänen nettiin levitykseen toimittamansa amatöörimäisen videon, jossa on tiivistetty pääosat hänen sanomastaan.

On häkellyttävää huomata, kuinka sekä vihaajat että apologeetikot ovat ryhtyneet mystifioimaan Breivikiä. Hänen lapsellisen vuodatuksensa pohjalta näyttää siltä, että häneen sopivat useimmat narsistiseen psykopaattiin liitetyt määreet, mutta mistään erityisen korkeasta älykkyydestä tai menestyksestä elämässä ei pamfletti anna kuvaa.

Pikemminkin kyse on itsestään kohtuuttomia kuvittelevan, varhaisteinitasolle kehityksessään jääneen, maailmankuvaltaan läpeensä vainoharhaisen yksilön sairaalloisesta huomionhalusta. Halusta olla jotain tosi tärkeää. Kuvitelmasta, että hänellä on muka oikeasti jotain tosi tärkeää sanottavaa koko Euroopalle, ja että hänen yläastetasoinen loputtoman irrelevantti vuodatuksensa olisi jotain niin omaperäistä ja käänteentekevää, että se nostattaisi tuhansia ellei miljoonia hurmahenkisiä opetuslapsia sotaan muslimeja ja eurooppalaisia "pettureita", siis suvaitsevaistoa, vastaan.

Vuodatuksen kylmäävin osuus tulee heti alussa, ja se on ainoa, mitä aion suoraan siteerata, koska Breivikin pamfletti ei ansaitse laajempaa levitystä:

I’ve spent a total of 9 years of my life working on this project. The first five years were spent studying and creating a financial base, and the last three years was spent working full time with research, compilation and writing. Creating this compendium has personally cost me a total of 317 000 Euros (130 000 Euros spent from my own pocket and 187 500 Euros for loss of income during three years). All that, however, is barely noticeable compared to the sacrifices made in relation to the distribution of this book, the actual marketing operation;)

Kuten koko pamfletissa, tässäkään kappaleessa Breivik ei näytä kykenevän erottamaan toisistaan omaa itsetehostustaan ja sanomaa, jonka haluaa esittää. Mutta kaksi asiaa kiinnittää huomiota:

Ensinnäkin se, että hänelle lähes sadan lapsen murhaaminen ja pommi-isku olivat ainoastaan "markkinointioperaatio", jonka tarkoitus oli saada hänen tökerö pamflettinsa levitettyä maailman - tai ainakin omien kannattajien - tietoisuuteen.

Toiseksi, se häkellyttävä kysymys, kuinka ihmeessä hän on saanut yhdeksän vuotta ja 300 000 euroa tuhlattua huonoon pamflettiin, lapselliseen Youtube-videoon ja lannoitteiden ostamiseen. Joku Samir Khan olisi tehnyt saman kuukaudessa ja muutamalla tuhannella.

Itse pamfletissa ei ole mitään omaperäistä, paitsi loppupuolen käsittävä päiväkirja, jossa terroristi kertoo milloin valmistautumisestaan suureen tehtäväänsä, milloin epäolennaisista arkielämän pikku ongelmista, jotka kaikki tuntuvat vain palvelevan sitä tarkoitusta, että esittäisivät kirjoittajansa uskomattomia koettelemuksia - kuten tietokoneen hajoamisen - kohdanneena marttyyrina.

Suurin osa pamfletista on plagiaattia, joka koostuu Breivikin aatteellisen viiteryhmän - vainoharhaisen islamofobisen äärioikeiston - nettilevitteisten tekstien, opinkappaleiden ja myyttien toistamisesta. Vaikka Breivikin viiteryhmä kutsuu itseään "konservatiiviseksi vallankumoukseksi" ja "islamkriittiseksi vastarinnaksi", mitään vallankumouksellisesti uutta teksteissä ei ole. Niitä yhdistää lähinnä yksi metodi: kootaan netistä ja eri poliittisten liikkeiden propagandasta kaikki se, mikä todistelee muslimien ja islamin pahuutta, ja sivuutetaan kaikki muu.

Koko maailmanhistoria väärennetään palvelemaan vihanlietsontaa. Muslimeihin kohdistuneista kansanmurhista tulee sankarillisia maa-alueiden vapauttamisia muslimisaastasta. Jos jossain muslimimaassa kristitty vähemmistö on kokenut kovia, se paisutetaan eeppiseksi kansanmurhaksi. Massamurhaajista tulee sankareita ja suvaitsevaisista, idän ja lännen yhdistäjistä roistoja ja pettureita. Jopa Draculan esikuvana tunnettu Vlad Ţepeş esitellään kristikunnan sankarina, vaikka hän itse asiassa petti Valakian ylimystön ja toimi Osmanivaltakunnan vasallina, kuten muuten myös Aleksanteri Nevski Mongolivaltakunnan.

On syytä painottaa, että Breivikin esittämistä "faktoista" suuri osa on täydellisen virheellisiä ja suoranaisia valheita - tosin yleisesti kierrätettyjä islamofobisessa genressä. Niin ikään hänen historiatietonsa eivät ole ainoastaan räikeän puolueellisia vaan myös vääriä. On huvittavaa esimerkiksi kuinka itseään antimarxistiksi tituleeraavalle terroristille kelpaavat lähteiksi kommunistien ja äärivasemmiston levittämät valheet Serbiasta, Kosovosta, Turkista ja Kaukasiasta, milloin ne vain palvelevat muslimivastaista agendaa. Merkillisesti ristiretkeläinen myös on omaksunut Intian äärihindujen myytit "Hindukushin" islamilaistumisesta.

Breivikin pamfletti yhdessä hänen terroritekojensa kanssa on tarkoitettu sodanjulistukseksi. Se on sodanjulistus toisaalta länsimaista avointa yhteiskuntaa vastaan, ja toisaalta kehotus muslimien kansanmurhaamiseen ja muslimimaiden valloittamiseen. Breivik vaatii ensin tappamaan ja syöksemään vallasta "petturit", joita siis ovat tavalliset eurooppalaiset, ja nostamaan kaikkialla valtaan "konservatiivisia vallankumouksia" ja "kansallismielisiä" regiimejä. Vasta tämän jälkeen voi hänen "ristiretkensä" muslimien tuhoamiseksi alkaa.

Breivik on tyypillinen terroristi, samanlainen kuin Usama bin Ladin. Al-Qa'idan jihadistit katsoivat olevansa oikeutettuja julistamaan sodan koko muulle maailmalle kaikkien muslimien puolesta, ja islamilaisen maailman sisällä julistamaan sodan "pettureille" koko kansainvälisen islamistiliikkeen puolesta. Samoin Breivik katsoi olevansa oikeutettu julistamaan sodan avoimelle yhteiskunnalle ja muslimeille koko kansainvälisen radikaalikonservatiivisen, islamkriittisen liikkeen puolesta, ellei peräti koko Euroopan puolesta.

Kuten terroristeille on tyypillistä, he eivät todellisuudessa edusta lainkaan omien viiteryhmiensä valtavirtaa, saati kaikkia muslimeja tai kristittyjä. Heillä ei ole oikeutta julistaa sotaa kenenkään nimissä. Heillä ei ole minkään kansan eikä uskonnon mandaattia eikä heidän teoistaan niin ollen pidä myöskään syyllistää muita kuin ne, jotka jatkavat heidän aatteidensa ja toimintatapojensa tukemista.

Se, mitä Breivik näyttää halunneen luoda, on itse asiassa eurooppalainen, kristillinen versio al-Qa'idasta. Hän on suorastaan plagioinut retoriikkaa ja opinkappaleita suoraan al-Qa'idan teoreetikoilta - samoin kuin pitkät pätkät marxilais-ekoradikaalilta terroristilta Theodor Kaczynskiltä, joka tunnetaan paremmin Unabomberina. Tämä Attackermanin erinomainen analyysi vertaa osuvasti Breivikin ideologiaa al-Qa'idan vastaavaan. (Toivon, että lukijani eivät levitä tuon linkin takaa myöskin löytyvää linkkiä Breivikin videoon; video on selvästi luokiteltavissa vihanlietsonnaksi.)

Paljon vakavammin otettava asia kuin Breivikin vuodatus on se laajalle levinnyt ideologia, jota hän edustaa. Breivikillä on paljon aatetovereita myös Suomessa, kymmenet näistä aktiivisia nettipalstoilla, usein monilla nimimerkeillä. On järkyttävää havaita, kuinka monet persu-homma-profiilin keskustelijat Suomessa ovat viime päivien aikana jatkaneet Breivikin ja hänen ideologiansa puolustamista. Breivik itse mainostaa pamfletissaan Euroopan-laajuista aateveljien verkostoaan, mainiten myös Suomen, jossa hän kertoo olleen avustajia taustatyölleen.

Mikä tämä ideologinen viiteryhmä sitten on? Se ei ole perinteinen uusnatsismi eikä mikään muukaan 1900-luvulla toimineista tyypillisistä ääriliikkeistä. Kysymys on uudesta fasisminkaltaisen radikaalin oikeiston versiosta, joka sai alkunsa Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen, vahvalla venäläis-serbialaisella panostuksella, mutta leviten nopeasti 1990-luvulla Länsi-Euroopassa. Liike on kutsunut itseään milloin "uudeksi oikeistoksi", milloin "kolmanneksi oikeistoksi" ja milloin "konservatiiviseksi vallankumoukseksi". Se on esiintynyt tai esitetty lukuisilla muillakin nimikkeillä, kuten Synergon-verkosto, sakraalinen geopolitiikka, metapolitiikka ja eurasianismi (Venäjällä).

Ainakin Pohjois- ja Luoteis-Euroopassa aatteen kannattajat ovat esiintyneet pääasiassa "kansallismielisinä". Tämä on paradoksaalista, koska he ovat internationalisteja, joilla on tiiviit kansainväliset verkostot Euroopassa, Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa sekä yhtenäinen poliittinen agenda. Pohjois- ja Luoteis-Euroopassa liike on keskittynyt ensisijaisesti ja usein lähes yksinomaan islamofobiaan, joka tosin usein naamioidaan "maahanmuuttokriittisyydeksi". Islamofobista nettigenreä seuraa mm. tämä blogi. Toinen yhdistävä asia on vainoharhainen suhtautuminen Euroopan unioniin, vaikkakin ainakin vielä 2000-luvun alussa jotkut liikkeen suuntauksista tuntuivat näkevän EU:n askeleena eurooppalaisen kristillisen imperiumin muodostamiseen.

Kuten edellä todettiin, Venäjän ja Serbian äärioikeiston ideologinen panos (ja väkivalta-, jopa kansanmurhavalmius) erottaa tämän ideologisen viiteryhmän radikaaleja perinteisestä eurooppalaisesta äärioikeistosta, joka yhä kantaa (aiheesta) Hitlerin taakkaa. Uudenlaisen äärioikeiston suomalaiset kannattajat ovat koko 2000-luvun ajan markkinoineet kuvaa Serbian sotarikollisista, kuten Miloševićista, Karadžićista ja Mladićista, vainottuina marttyyreina, levittäneet iljettävää disinformaatiota ja vihanlietsontaa bosnialaisia ja kosovolaisia vastaan sekä tukeneet silmiinpistävästi Venäjän imperialismia Kaukasiassa. Nämä eivät ole kovin tyypillisiä ideologisia elementtejä perinteisille uusnatseille.

Toinen tuntomerkki, joka erottaa mytologista islamofobista oikeistoa yleensä perinteisestä äärioikeistosta, on Israel-myönteisyys. Koska vanha juutalaisviha on korvautunut muslimivihalla, Israel onkin yhtäkkiä ihannoitu ja sankarillinen esitaistelija muslimeja vastaan. Israel-myönteisyys näyttää kuitenkin kyseissä skenessä olevan lähinnä pohjoismainen, hollantilainen ja amerikkalainen ilmiö - siis korreloi vahvasti protestanttisen kiihkoilun kanssa. Saman aatesuuntauksen katoliset salaseurat tuntuvat pitäytyvän voimakkaassa juutalais- ja vapaamuurarivastaisuudessa, joten heidän näkökulmastaan ei varmaankaan ollut ilouutinen, että Breivik nimesi itsensä ristiritariksi ja samalla vapaamuurariksi.

Viehtymys konspiratiiviseen maailmankuvaan, salaliittoteorioihin ja perverssi kiinnostus muinaisiin salaseuroihin tuntuvat yhdistävän harvinaisen monia eurooppalaisia ääriliikkeitä. Merkillistä kyllä islamviha tuntuu myös yhdistäneen samoihin vihadiskursseihin sekä demokratiaa ja avointa yhteiskuntaa avoimesti halveksivia autoritarian kannattajia että "yksilönvapautta" ja "yksilön suvereenisuutta" mielestään puolustavia anarkokapitalistisia hurmahenkiä.

Breivik näyttää kuuluneen uusoikeistolaisen radikaaliliikkeen leimallisesti kristilliseen siipeen, joskin tämä kristillisyys näyttää usein jäävän symboleihin ja islamin vihaamiseen. Breivik kertoo päiväkirjassaan rukoilleensa ensimmäistä kertaa pitkään aikaan, kun tietokone hajosi ja hän joutui olemaan päivän ilman nettiä. Silloin hän vaati Jumalaa korjaamaan tilanteen, koska muuten Eurooppa aivan varmasti muuttuisi sadassa vuodessa islamilaiseksi.

Saman liikkeen aatetovereihin ympäri Eurooppaa, mm. Suomessa, kuuluu kuitenkin myös militantteja ateisteja. Yhdistävät tekijät löytyvät yleensä islamofobiasta, EU-vastaisuudesta ja demokratian halveksumisesta. Tässä vainoharhaisessa diskurssissa demokratia nähdään yleensä nurinkurisessa valossa poliittisen korrektiuden tyranniaksi ja länsimaista kulttuuria rappeuttaneeksi asiaksi. Islamilaisen maailman epädemokraattisuutta jaksetaan kauhistella ja vääristellä loputtomiin, mutta ilmeisesti liike kuitenkin haluaisi Euroopan olevan samalla lailla "vahva" tyrannia kuin joku Qaddafin Libya.

Islamofobinen diskurssi on kauttaaltaan oppimaton, yllätyksettömän kapea-alainen, läpeensä demagoginen ja dogmaattisen fundamentalistinen. Toisinajattelijat ovat pettureita, jotka Breivikin näkemyksen mukaan tulee surmata - tarvittaessa ennalta ehkäisevästi jo ennen kuin he pääsevät yhteiskunnallisiin vaikutusasemiin, kuten Utöyassa murhatut demarinuoret. Sekä maailmankuvaa että argumentaatiotapaa leimaavat tunteenomaisuus (vaikkakin vailla empatian kykyä väärin ajattelevia kohtaan) ja hämmentävä vainoharhaisuus.

Breivikin edustama ideologia edustaa kaikkea sitä, mitä se näkee omassa karikatyyrissään islamista: uskonkiihkoa, vihaa, fundamentalismia, takapajuisuutta, keskiaikaisuutta ja militanttisuutta - jopa naisvastaisuutta. Se ei juuri tarjoa sivistyneitä vaihtoehtoja ja toimintamalleja, joten on pakko tulla johtopäätökseen, että sen päämääränä on viime kädessä Euroopan-laajuinen muslimien kansanmurha. Breivikin pamfletti on yhtä sekava ja vainoharhainen kuin Hitlerin Mein Kampf, ja yhtä häikäilemätön provokaation ja sisällissodan ajamisessaan kuin Ayman az-Zawahirin Ritarit profeetan lippuin alla. Liike kierrättää ilman tunnontuskia marxilaisen ääriliikehdinnän ja kaupunkisodankäynnin organisaatio-oppeja ja taktiikkoja, ja ottaa mallia jihadistisesta liikkeestä, jonka se samalla tulee tunnustaneeksi kieroutuneen ihailunsa kohteeksi.

Liike ei pysty puhumaan muslimeista normaalisti. Muslimeja solvataan, pilkataan, väheksytään ja herjataan lukemattomilla aateryhmän foorumeilla, myös Suomessa, päivittäin, ja asialla ovat niin parikymppiset opiskelijat kuin eläkeläissedät. Ja tytöt ja tädit. Samalla, kun muslimeille nauretaan ja heitä väheksytään, heitä pelätään silmittömästi. Heidän uskotaan vakaasti olevan aivan näinä hetkinä valloittamassa koko maailman, jos ei äkkiä tehdä jotain: karkoteta tai tapeta kaikkia, pommiteta Mekkaa, vaihdeta omia hallituksia äärioikeistolaisiksi.

Diskurssi muistuttaa - usein pelottavasti sanasta sanaan - sitä, mikä vallitsi Euroopassa 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alkuvuosikymmeninä. Juutalaiset vain ovat vaihtuneet uuteen myyttiseen mörköön, muslimeihin.

Omassa megalomaanisessa mielessään Breivik halusi nähdä itsensä uuden aikakauden profeettana. Hän oli keksinyt itselleen kuvitteellisen ritariarvonimen ja univormun, ja tuntuu uskovan vakaasti, että hänen pamflettinsa kaataisi kaikki Euroopan hallitukset, jolloin hän pääsisi vankilasta ja tulisi juhlituksi Euroopan vapahtajana, kristikunnan pelastajana.

Jokainen todellinen kristitty tietää, mitä Raamattu kertoo vääristä profeetoista. Ja Raamattu kertoo myös, mistä väärät profeetat tunnistaa: teoistaan.

=======================

Lisätty 26.7.2011, 0:06:

Tässä muutamia muiden blogistien mielestäni erinomaisia katsauksia aiheeseen:

Eikö ketään edes hävetä - uhka läntiselle sivilisaatiolle

Breivikin manifestin aattellis-retorisesta sisällöstä

The Massacre and its Context

Valittuja paloja Breivikin breivistä

5 kommenttia:

  1. "On järkyttävää havaita, kuinka monet persu-homma-profiilin keskustelijat Suomessa ovat viime päivien aikana jatkaneet Breivikin ja hänen ideologiansa puolustamista. "

    Voisitko laittaa jotain viitteitä noille? Itse en ole nähnyt yhtään kirjoitusta, jossa kirjoittaja olisi jatkanut Breivikin ja hänen ideologiansa puolustamista. Se ei ole ideologian puolustamista, jos on kristitty, jos on maahanmuuttokriittinen,jos on Israel-myönteinen tai jos vaikka käyttää steroideja jne. Se olisi ideologian ja Breivikin puolustamista, että kokee 60 lapsen tappamisen olevan tärkeää ja allekirjoittaa sen kaiken, mistä hän on mieltä. Tähän asti en ole tavannut netissä tai reaalimaailmassa yhtään sellaista ihmistä. En silti pidä mahdottomana, vaan pikemminkin todennäköisenä, että suurilla foorumeilla (oli kyse sitten tästä Hommasta tai HS:n foorumista) prosentuaalisesti hyvin pieni osa on kuin onkin asian kannalla. Tämä ei kuitenkaan ole koko foorumin syytä. Syyttämällä koko keskustelupalstaa, ja kaikkia sen kirjoittajia samalla, syyllistyy juuri samaan kuin monet islam-kriitikot, eli tuomitsee kaikki ihmiset prosentuaalisesti pienen ihmisryhmän tekemien tekojen mukaan. Maltti on valttia, myös tässä asiassa.

    Syyttelyiden sijaan voisi jokainen miettiä, mikä saa ihmisen tekemään noin julman teon vain saadakseen oman mielipiteensä julki. Kuten hän itsekin sanoo, niin isku oli vain tapa saada manifesti ihmisten luettavaksi. Tällä hetkellä syyttelyiden nojalla ollaan Suomessakin sulkemassa avoimen keskustelun väyliä, ymmärtämättä sitä, että juuri se asioista vaikeneminen ja sensurointi aiheuttaa tälläisiä iskuja . Ihmisten tulisi pyrkiä avoimeen keskusteluun niin maahanmuuton, islamin uskon, kristinuskon yms. sekä negatiivisista ja positiivista puolista. Koska negatiivisia asioita ei ole saanut aiemmin tuoda julki, on se juuri aiheuttanut vuosien saatossa ihmisessä tälläisen eristäytymisen ja turhautuneen miehen mielikuvituksella väritetyn ideologian syntymisen, joka tekee juuri samoin, kuin syyttömien ihmisten teilaajat täällä Suomessa: poimii tiedoista vain ne muruset, jotka sopii siihen omaan agendaan ja käyttää niitä häikäilettömästi hyväkseen.

    Ettekö ymmärrä, että tälläinen ihminen ei eroa Brenvikistä siinä suhteessa mitenkään, että he molemmat käyttävät tätä tragediaa hyväkseen, he molemmat ajavat omia mielipiteitään ja agendojaan kuolleiden kustannuksella.

    Lopettakaa siis asiaan täysin kuulumattomien ihmisten liittäminen tähän tragediaan. Turhalla syyttelyllä ei aiheuteta kuin juuri se, mitä Brenvik on hakenutkin eli konkreettista vihaa ihmisten välille. Ettekö ymmärrä, että syyttelyllä tanssitte juuri Brenvikin pillin mukaan?

    Hieno kirjoitus kyllä ja otin kantaa yleisesti asiassa vellovaan kirjoitteluun.

    VastaaPoista
  2. Ja heti kärkeen maininta, että kirjoitin loppupuolella Breivikin vahingossa Brenvikiksi. Idea ehkä välittyy kirjoitusvirheiden lomastakin

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommentista!

    En ole syyllistänyt "kaikkia" maahanmuutto- tai islamkriitikoita Breivikin ja ideologiansa puolustelusta. Sen sijaan olen kyllä nähnyt "monia" sellaisia puheenvuoroja. En aio linkittää niitä tähän, niitä on linkitetty varsin kattavasti muiden kirjoittajien puheenvuoroissa. Annettakoon typerien puheenvuorojen esittäjille myös mahdollisuus kaikessa hiljaisuudessa deletoida ne.

    Olen nähnyt myös "tanssia haudoilla" - mm. sitä, että tämän teon varjolla on heti hyökätty kaikkia kristittyjä, kaikkia konservatiiveja, oikeistoa yleensä, tai aseharrastajia vastaan. On syytetty Breivikin teoista aseita, internettiä, kapitalistista yhteiskuntaa, naisen puutetta ja mitä vielä. Se on mielestäni epäasiallista tragedian poliittista hyväksikäyttöä.

    Sen sijaan en näe mitään epäasiallista siinä, että Breivikin ideologia - joka ikävä kyllä on usein sanasta sanaan samaa kuin syvästi loukkaantuneilla kotimaisilla islamvihaajillamme - otetaan nyt aiempaa vakavammin kritiikin kohteeksi.

    Maahanmuuttokriitikot ja islamofobit ovat koko ajan syyttäneet yhteiskuntaa vaikenemisesta ja poliittisesta korrektiudesta, joten heidän on turha inistä nyt, jos heidän vainoharhaiset myyttinsä otetaankin esille, avataan, ja osoitetaan valheiksi ja vihanlietsonnaksi.

    Jos Hommaforum tuntee olonsa nyt hieman ahdistuneeksi, niin hyvä vain. Ehkä se nostaa liikkeen sisällä tervettä itsekritiikkiä ja itsetutkiskelua, jollainen on välttämätöntä jokaiselle poliittiselle liikkeelle, joka haluaa saada aikaan jotain rakentavaa yhteiskunnassa.

    "Koska negatiivisia asioita ei ole saanut aiemmin tuoda julki, on se juuri aiheuttanut vuosien saatossa ihmisessä tälläisen eristäytymisen ja turhautuneen miehen mielikuvituksella väritetyn ideologian syntymisen..."

    Eiköhän tuossa ole vähän liioittelua, että "negatiivisia asioita ei ole saanut aiemmin tuoda julki", ja puolustelun makuakin. Nytkö niitä saa tuoda julki - oliko Breivikin teko siis sittenkin puolusteltava?

    Jos luet tarkasti edellisen blogimerkintäni, olen siinä sanonut oikeastaan saman asian: "Kun laajat ihmisjoukot tuntevat itsensä puolustuskyvyttömiksi ja olevansa ilman vapautta ja vaikutusvaltaa alati holhoavammaksi muuttuvassa yhteiskunnassa, se synnyttää kieroutuneita diskursseja."

    VastaaPoista
  4. No, omasta mielestäni vielä noin viisi vuotta sitten oli suoranainen tabu kertoa maahanmuuton negatiivisista vaikutuksista ja tästä sai heti itselleen kyseenalaisen leiman. Itse en toki tuolloin kertonut mitään tuohon liittyvää - en nimittäin uskaltanut ja pelkäsin ihmisten reaktioita. Se mitä ei voi alleviivata tarpeeksi on se, että kritiikille on usein olemassa pohja ja kritiikki tarvitsee keskustelua ympärilleen. Juuri tästä syystä maahanmuuttokriittisyys on nousussa, koska nyt nostetaan esille ongelmia, faktoja, joiden on annettu muhia vuosikaudet. Faktoina pidän esimerkiksi poliisien antamia raportteja rikollisuudesta yms. Kissa on niin sanotusti nostettu pöydälle liian myöhään, eikä ongelmiin ole pystytty puuttumaan tarpeeksi ajoissa. Ongelmina pidän esimerkiksi lähiöitä, jotka koostuvat pääosin maahanmuuttajista. Miten sitä kautta edes voi assimiloitua? Itse olen maahanmuuttokriittinen, mutta maahanmuuttomyönteinen, ja olen sitä mieltä, että virheitä on tehty, jotka vaikuttavat negatiivisesti sekä maahanmuuttajiin, että ns. kantaväestön edustajiin. En tosin ole mikään Homma-foorumilainen, joten kovin tarkkaa analyysiä en sivusta voi tehdä. Olen kyllä muutaman kerran keskusteluja käynyt katsomassa, lähinnä viittausten muodossa, enkä ainakaan silloin havainnut kovin merkillistä keskustelua. Itseasiassa varsin asiallistakin, jos vertaa esimerkiksi Aamulehden tai Iltalehden keskusteluihin. Se on kyllä totta, että tuolta Hommankin keskustelusta voi poimia ne omat asiansa, joita voi sitten ajaa omissa tarkoitusperissä. Mutta samoin voi tehdä aivan minkä muun suhteen tahansa. Pitäisikö Raamattu kieltää, koska sieltä on poimittu lausuntoja, että homot pitäisi kivittää yms?

    No, omasta mielestäni pitäisi, tai ainakin asettaa kirja oikeaan viitekehykseen.

    Kuten kerroin, tuo oli hieno kirjoitus sinulta, kuten oli myös vastauksesi omaan kirjoitukseeni.

    Otan vielä kantaa kuitenkin tähän:

    Eiköhän tuossa ole vähän liioittelua, että "negatiivisia asioita ei ole saanut aiemmin tuoda julki", ja puolustelun makuakin. Nytkö niitä saa tuoda julki - oliko Breivikin teko siis sittenkin puolusteltava?

    Negatiivisten asioiden julkituomisella tarkoitin juuri sitä, miten osa yhteiskuntaa on reagoinut kritiikkiin ja itseasiassa miten se tuntuu vieläkin suhtautuvan maahanmuuttokritiikkiin. Asiallinen kritiikki on aina hyvästä, se pitää muistaa. Mielestäni myös asiallinen kritiikki oli pitkään Suomessa lakaistuna maton alle, vaikka sille oli selvä tilaus. En tiedä, mikä tilanne on Norjassa, mutta näiden tapahtumien varjossa, uskon tilanteen olevan Suomea heikompi. Negatiivisia asioita kritiikin muodossa saa, ja pitää, tuoda julki. Oli kyseessä sitten maahanmuutto, Islam tai Homma-forum. Teosta voi seurata myös positiivista käytöstä ihmisten keskuudessa ja puheissa. Ainakaan enää ei tietyt henkilöt ole heti syyllistämässä muslimeja ja tämä vellova keskustelu saa toivottavasti päättömän ihmisten syyttelyn edes jossain määrin loppumaan. Negatiivisten asioiden julki tuominen ei siis ole teon puolustelua laisinkaan. Tietenkin asioiden vääristely, oli kyseessä sitten Iltalehden otsikko tai sarjamurhaajan värittelemä totuus, on aina väärin ja ehkä pitäisi myös muistaa ne positiiviset asiat. Siihenhän voi jokainen kritiikin kritisoija osallistua omalla panoksellaan, kuten itsekin koen tehneeni.

    VastaaPoista
  5. On sanottava sen verran, että en ole koskaan kannattanut sensuuria vastauksena tähän enkä vastaaviinkaan ongelmiin.

    Raamattua tai Koraania ei tietenkään pidä kieltää - minusta ajatus olisi järjetön ateistillekin - mutta ei niiden kritisointiakaan tule kieltää. Sen sijaan en ymmärrä, minkä takia niitä pitäisi repiä tai polttaa julkisilla paikoilla: siinä en näe mitään muuta kuin loukkaustarkoituksen.

    Vain totalitäärit polttavat kirjoja, olivatpa ne sitten pyhiä kirjoja tai profaaneja. Fiksut ihmiset jättävät lukematta huonot kirjat. Jos kirjassa on kunnianloukkauksia tai herjoja, niitä varten on jo olemassa lait.

    Sekulaarin valtiovallan tehtävä ei ole tukea eikä kitkeä islamia tai muuta uskontoa. Iran on teokraattinen, Neuvostoliitto taas oli pakkoateistinen - molemmat totalitaarisia. Suomen ja Norjan tapauksessa sen sijaan pidän vainoharhaisena jokaista, jonka mielestä on olemassa suuri eliitin salaliitto, joka yrittää islamisoida maamme tuottamalla tänne väkisin maahanmuuttajia. Samoin pitäisin vainoharhaisena islamistia, joka väittäisi, että Suomi on islaminvastainen, sotaa käyvä ristiretkivaltio, siionistinen ja rauhanturvaajat tekevät salaa haureutta muslimilapsille Afganistanissa. Onneksi Suomessa en ole nähnyt ainoankaan muslimin näin väittävän, mutta Norjasta tällainen islamisti löytyy. Hänen vihapuheensa ovat aivan yhtä vakavia kuin Breivikin aatetovereiden houreet.

    Paheksun syvästi kommentteja, joissa puolustetaan Breivikiä ja hänen ideologiaansa tai annetaan ymmärtää, että syyllisiä Norjan tapahtumiin olivatkin "mokuttajat" ja muslimit. Nettihäiriköt voi ehkä vielä jättää omaan arvoonsa, mutta kun poliitikot puhuvat tällaisia, kuten eräs FN:n edustaja Ranskassa ja eräs SD:n edustaja Ruotsissa, se on edesvastuutonta. Suomessa kiinnitin huomiota erityisesti erään Jamesin ja erään Freddyn vastenmielisiin kommentteihin (onpa muuten tosi perussuomalaisia nimiä).

    Mutta se, että pidän näitä kommentteja vastenmielisinä ja älähdän niistä, ei tarkoita, että ne pitäisi minusta kieltää, että kyseiset henkilöt pitäisi heittää vankilaan tai että samaistan heidän vihapuheensa siihen, että joku todella surmaa ihmisiä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kun tuollaisia puhuu, täytyy kestää siitä seuraava yleinen verbaalinen tuomio, ja mielellään myös poliittinen paitsio. Tyhmyydestä sakotetaan.

    Mutta sananvapaus on länsimaisen sivilisaation kivijalka, eikä sitä saa antaa romuttaa terroristien sen enempää kuin kiihottajienkaan toimesta.

    VastaaPoista